FAQ

Podstawowe informacje

  1. Jak działa serwis Waluty.Kokos.pl?
  2. Kto jest operatorem serwisu?
  3. Jakie opłaty ponoszę w Waluty.Kokos.pl?
  4. Jak zarejestrować konto w Waluty.Kokos.pl
  5. Kto może zarejestrować konto?
  6. Jakie dane podlegają weryfikacji?
  7. Jakie konta bankowe mogę przypisać do swojego profilu?
  8. Czym jest konto domyślne?
  9. Jakie konta powinienem dodać do swojego profilu?
  10. Czy mogę dodać kolejne konta bankowe?
  11. Do czego służy Portmonetka Waluty.Kokos.pl?
  12. Czym jest limit środków w Portmonetce?
  13. Do czego służy Saldo Waluty.Kokos.pl?
  14. Co się stanie z moimi środkami po wymianie?
  15. Co oznacza "Szybka Wymiana"?
  16. Nie chcę czekać, aż moja oferta się zakończy. Czy mogę wypłacić środki teraz?
  17. Co się stanie, gdy zamknę oferte z opcją „Szybka Wymiana"?
  18. Co oznacza „Wypłata na saldo"?
  19. Czy „Wypłata na saldo” wiąże się z dodatkowymi opłatami?
  20. Czy mogę otrzymywać powiadomienia o zmianie kursu?
  21. Nie mogę otworzyć potwierdzenia transakcji, dlaczego?
  22. Podejrzewam, że ktoś nieupoważniony wykorzystuje moje konto. Jak mogę szybko zablokować moje konto?

Wpłaty i wypłaty środków

  1. Ile kosztuje wpłata środków do Portmonetki lub na Saldo?
  2. W jaki sposób wpłacić środki do Portmonetki lub na Saldo?
  3. Jak szybko wpłacić środki do Portmonetki lub na Saldo?
  4. Które banki są obsługiwane za darmo?
  5. Czy wpłaty i wypłaty do BRE, mBanku oraz Multibanku są obsługiwane w czasie rzeczywistym i za darmo?
  6. Po jakim czasie moje środki będą dostępne w Portmonetce lub na Saldzie?
  7. Wpłaciłem środki, które nie są widoczne w Portmonetce lub na Saldzie, co dalej?
  8. Przekroczyłem limit środków w Portmonetce, co teraz?
  9. Jak uruchomić usługę Saldo?
  10. Ile kosztuje zlecenie wypłaty z Portmonetki lub Salda?
  11. Jak wypłacić środki z Portmonetki lub z Salda?
  12. Nie mogę wypłacić środków z Portmonetki lub z Salda, dlaczego?
  13. Czy mogę ustalić domyślny sposób wypłaty środków po wymianie?
  14. Jakie są limity wpłat i wypłat środków?
  15. Czemu moja wypłata nie została zrealizowana?

Wymiana walut

  1. Jak działa wymiana walut w Serwisie Waluty.Kokos.pl?
  2. Jak zlecić wymianę waluty?
  3. Co oznacza kurs minimalny?
  4. Co oznasza kurs maksymalny?
  5. Jak długo trwa wymiana walut?
  6. Jak przyspieszyć wymianę walut?
  7. Skąd mam wiedzieć, jaki jest status mojej transakcji?
  8. Jak wybrać korzystny kurs?
  9. Jaka jest minimalna kwota wymiany walut?
  10. Czy muszę wykupić całą ofertę sprzedającego?
  11. Czy mogę wymienić waluty w dzień wolny?
  12. Dlaczego serwis zaokrągla transakcje w dół?
  13. Które transakcje zgłaszane są do GIIFu?

Mini słownik

1. Jak działa serwis Waluty.Kokos.pl?

Serwis Waluty.Kokos.pl to platforma społecznościowej wymiany walut online. Wymiana walut odbywa się między Użytkownikami, którzy tworząc zlecenie wymiany podają:

      • kwotę i walutę, którą chcą kupić lub sprzedać,
      • kurs, po którym chcą wymienić środki,
      • sposób wypłaty wymienionych środków.

Aby zlecenie stało się aktywne, Użytkownik musi zapewnić środki na jego realizację.
Czas realizacji transakcji zależy od tego, kiedy pojawi się oferta przeciwstawna do oferty złożonej przez danego Użytkownika. Zobacz przykład.

Oferta Użytkownika A Oferta Użytkownika B 
Kupno EUR za PLN Sprzedaż EUR za PLN
Kupuję EUR za 100 PLN Sprzedaję 25 EUR za PLN
po max. kursie 4,20 po min. kursie 4,00
na walutę EUR na walutę PLN

Transakcja Użytkownika A zostanie automatycznie powiązana z transakcją Użytkownika B.
Przyjmując, że pierwszą ofertą w serwisie Waluty.Kokos.pl była oferta Użytkownika A, Użytkownik B wymieni 25 EUR po korzystniejszym kursie 4,20. Natomiast Użytkownik A wymieni 100 PLN po kursie 4,20 i na Saldo otrzyma 23,8 EUR.

Wróć do góry

2. Kto jest operatorem serwisu?

Operatorem serwisu jest Blue Media SA istniejąca na rynku od 1999r. Wieloletni okres działania Spółki na rynku zaowocował zdobyciem pozycji lidera w zakresie dostarczania biznesowych rozwiązań wykorzystywanych w obszarze Internetu. Produktami Blue Media S.A. są m.in. Kokos.pl, BlueCash.pl, Blue.pl, Faktura.pl.

Wróć do góry

3. Jakie opłaty ponoszę w Waluty.Kokos.pl?

  • Rejestracja oraz korzystanie z serwisu Waluty.Kokos.pl są bezpłatne. Prowizja pobierana jest jedynie po skutecznym zrealizowaniu oferty wymiany. Podstawowa prowizja wynosi 0,15%, liczona jest przy zakupie waluty od wpłaconej kwoty, przy sprzedaży od kwoty wypłaty.
  • Wysokość prowizji zależy od obrotu w złotówkach w danym miesiącu kalendarzowym.
             

OBRÓT W DANYM MIESIĄCU KALENDARZOWYM (PLN)

PROWIZJA

 do 200 000

0,15%

od 200 000,01 do 3 000 000

0,1%

powyżej 3 000 000

0,07%

 

Na przykład, jeśli od 1. do 28. kwietnia Twój obrót będzie większy niż 200 000 PLN, przy kolejnej wymianie Twoja prowizja wyniesie 0,1% i będzie obowiązywać do końca maja.

  • Wpłaty w złotówkach są zawsze bezpłatne, jeżeli wykonasz je standardowym przelewem. Wpłaty w walucie obcej są również bezpłatne, jeżeli wykonujesz je z banku, w którym Serwis posiada otwarte konto walutowe, czyli w Alior Banku, Deutsche Banku, Pekao SA, PKO BP, Inteligo i BZ WBK.
  • Wypłaty w złotówkach są bezpłatne, jeżeli następują w ramach Szybkiej Wymiany. Wypłaty złotówkowe wymagają uregulowania opłaty 0,0025% (wypłata z Portmonetki) lub 0,075% (wypłata z Salda), jeżeli są one zlecane ręcznie przez Użytkownika Serwisu w zakładce Moje Konto/Wypłata. Aktualnie trwa promocja i nie pobieramy opłaty 0,0025% i 0,075%.
  • Wypłaty w walucie obcej są darmowe, kiedy następują po zrealizowaniu oferty w opcji Szybkiej Wymiany i są zlecane na konto w jednym z wyżej wymienionych banków. Wypłaty w walucie obcej zlecane ręcznie przez Użytkownika w zakładce Moje Konto/Wypłata wymagają uregulowania opłaty 0,0025% (wypłata z Portmonetki) lub 0,075% (wypłata z Salda), a jeżeli zostaną zlecone do banku innego niż Alior Bank, Deutsche Bank, Pekao SA, PKO BP, Inteligo i BZ WBK, konieczne będzie również pokrycie opłat bankowych za przelew. Aktualnie w ramach promocji wypłaty we wszystkich walutach w opcji Szybkiej Wymiany są darmowe, promocyjnie nie pobieramy również opłaty 0,0025% i 0,075%.

Zapoznaj się z Cennikiem, w którym znajdziesz informacje dotyczące wszystkich aktualnych opłat.

Wróć do góry

4. Jak zarejestrować konto w Waluty.Kokos.pl?

Załóż konto w 3 prostych krokach:
1. Uzupełnij formularz rejestracyjny
2. Aktywuj konto klikając w link przesłany na Twój adres e-mail
3. Uzupełnij dane osobowe potwierdzając je kodem SMS, który zostanie przesłany na podany przez Ciebie numer telefonu.

Jeżeli jesteś już użytkownikiem serwisu Kokos, zaloguj się korzystając z danych do logowania w Kokos.pl i potwierdź swoje dane.
Co dalej? Zapoznaj się z poradnikiem, w którym znajdziesz ogólne informacje jak działa serwis wymiany walut. Jeżeli nie znajdziesz tam informacji, których szukasz, napisz nam o tym.

Wróć do góry

5. Kto może zarejestrować konto?

Użytkownikiem serwisu Waluty.Kokos.pl może być zarówno pełnoletnia osoba fizyczna jak i firma, zamieszkała lub z siedzibą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, posiadająca otwarte konta bankowe założone w polskich bankach.

Wróć do góry

6. Jakie dane podlegają weryfikacji?

Dane osobowe/Nazwa firmy podczas weryfikacji konta bankowego: dane zarejestrowane w Serwisie Waluty.Kokos.pl muszą być tożsame z danymi otrzymanymi z zleconego przez Ciebie przelewu.
Numer telefonu komórkowego : przez wprowadzenie kodu SMS wysłanego na podany przez Ciebie numer w trakcie rejestracji konta.
Adres e-mail : w chwili kliknięcia w link weryfikacyjny.

Wróć do góry

7. Jakie konta bankowe mogę przypisać do swojego profilu?

Do swojego profilu możesz przypisać konta złotówkowe i walutowe założone w polskich bankach. Pamiętaj, że musisz być właścicielem rachunku bankowego, z którego wpłacasz i na który wypłacasz środki.

Wróć do góry

8. Czym jest domyślny rachunek bankowy?

Przypisane do profilu rachunki bankowe możesz określić jako rachunki domyślne, po jednym dla każdej waluty. Domyślny rachunek będzie się wyświetlać jako pierwszy na liście podczas zlecania oferty wymiany z opcją Szybkiej Wymiany. Domyślny rachunek jest również rachunkiem, na które zlecane są zwroty kwot przekraczających limit środków w Portmonetce.

Wróć do góry

9. Jakie konta bankowe powinienem dodać do swojego profilu?

W zakładce Moje konto / Rachunki bankowe podaj konta bankowe w walutach, które chcesz wymieniać w serwisie. Na przykład.
Wymieniasz złotówki na franki szwajcarskie. Do swojego profilu przypisz więc konto PLN oraz konto walutowe CHF. Konieczne jest podanie numeru konta, na które otrzymasz środki po wymianie.

Wróć do góry

10. Czy mogę dodać kolejne konta bankowe?

Oczywiście. Każde kolejne konto możesz dodać w zakładce Moje konto / Rachunki bankowe. Pamiętaj jednak, że tylko jeden rachunek w każdej walucie możesz określić jako domyślny.

Wróć do góry

11. Do czego służy Portmonetka Waluty.Kokos.pl?

W celu umożliwienia złożenia oferty kupna lub sprzedaży waluty, należy najpierw wpłacić środki, które mają być przedmiotem wymiany i do momentu realizacji oferty będą przechowywane w Serwisie w Twojej Portmonetce lub na Twoim Saldzie.
Portmonetka to instrument płatniczy, który umożliwia obracanie środkami do limitu kwoty o równowartości 500EUR, liczonego dla każdej waluty oddzielnie. W momencie uzupełnienia danych i akceptacji regulaminów, każdy nowo zarejestrowany Użytkownik otwiera Portmonetki w walutach obsługiwanych przez Serwis.

Wróć do góry

12. Czym jest limit środków w Portmonetce?

Ponieważ Portmonetka nie jest rachunkiem płatniczym, korzystając z niej obowiązuje Cię limit środków, których wysokość nie może przekroczyć równowartości 500EUR. W przeciwnym wypadku, kwota przekraczająca nie zasili Portmonetki i aby zasiliła ona Twoje konto w Serwisie konieczne będzie otworzenie Salda. Oczywiście, możesz zadecydować, że nie otwierasz Salda - w takim wypadku kwota zostanie zwrócona na Twój domyślny rachunek bankowy. Limit dotyczy Portmonetki w każdej z walut oddzielnie. Środki dostępne w Twojej Portmonetce możesz wypłacić w każdej chwili – sprawdź Cennik wypłaty.

 Wróć do góry

13. Do czego służy Saldo w Waluty.Kokos.pl?

Saldo to rachunek płatniczy prowadzony dla użytkownika, który w przeciwieństwie do Portmonetki nie jest ograniczony limitem przechowywanych środków. Saldo jest idealne dla użytkowników, którzy planują obracać większymi kwotami. Aby otworzyć Saldo, wystarczy uzupełnić komplet danych osobowych. Pamiętaj, że otwierając Saldo, zamykasz jednocześnie swoją Portmonetkę w walutach PLN, EUR, USD, CHF i GBP, a środki, którymi wcześniej zasiliłeś Portmonetkę zostaną automatycznie przekazane na Twoje Saldo. Środki dostępne na Twoim Saldzie możesz wypłacić w każdej chwili - sprawdź Cennik wypłaty.

Wróć do góry

14. Co się stanie z moimi środkami po wymianie?

Składając ofertę kupna lub sprzedaży, musisz zdefiniować sposób wypłaty wymienionych pieniędzy po wymianie. Dostępne są dwa sposoby wypłaty: Szybka Wymiana (wypłata na Twoje konto bankowe) lub Wypłata na saldo (Wypłata do Portmonetki lub na Saldo).

Wróć do góry

15. Co oznacza Szybka Wymiana?

Jeżeli po całkowitym zrealizowaniu oferty wymiany środki mają zostać automatycznie przekazane na Twoje konto bankowe, przy składaniu oferty wybierz opcję Szybkiej Wymiany. W takim przypadku najlepiej przypisz właściwy rachunek bankowy do Twojego profilu jeszcze przed złożeniem oferty. Pamiętaj, że środki zostaną wypłacone na Twoje konto bankowe dopiero po całkowitym zrealizowaniu Twojej oferty. Wypłata środków wymienionych w ramach oferty z opcją Szybka Wymiana nie podlega opłacie 0,0025% (Portmonetka) ani 0,075% (Saldo). Aktualnie trwa promocja i nie pobieramy opłaty 0,0025% i 0,075% - zobacz.

Wróć do góry

16. Nie chcę czekać, aż moja oferta się zakończy. Czy mogę wypłacić wymienione środki teraz?

Tak. Jeżeli Twoja oferta jest częściowo zrealizowana, a wymienione środki czekają na wypłatę zablokowane na Twojej Portmonetce lub Saldzie, musisz w pierwszej kolejności zamknąć aktywną ofertę, aby środki już wymienione zostały automatycznie przekazane na Twoje zdefiniowane konto bankowe (Szybka Wymiana) lub Portmonetkę/Saldo (Wypłata na Saldo), zgodnie z Twoją dyspozycją z momentu składania oferty. Niewymienione środki zostaną automatycznie udostępnione w Twojej Portmonetce lub na Saldzie i mogą posłużyć do zakładania nowych Ofert lub do zlecenia wypłaty.
Aby zamknąć ofertę, otwórz szczegóły Twojej oferty z zakładce Moje Konto/Moje oferty i wybierz opcję Zamknij ofertę.

Wróć do góry

17. Co się stanie, gdy zamknę ofertę z opcją Szybka Wymiana?

Ofertę możesz zamknąć w każdym momencie. Jeżeli Twoja oferta była już częściowo zrealizowana, wymieniona kwota zostanie przekazana na Twoje zdefiniowane konto bankowe. Środki, które nie zostały wymienione zasilą Twoją Portmonetkę lub Saldo i będą oczekiwać na oddzielne zlecenie wypłaty lub na wykorzystanie ich do złożenia nowej oferty. Jeżeli Twoja oferta nie została połączona z żadną ofertą przeciwstawną, cała kwota zostanie udostępniona w Twojej Portmonetce / na Saldzie.

Wróć do góry

18. Co oznacza Wypłata na Saldo?

Jeżeli środki po dokonanej wymianie chciał(a)byś wykorzystać do składania kolejnych ofert i nie wymagasz automatycznej wypłaty otrzymanej kwoty na Twoje konto bankowe, zakładając ofertę wymiany wybierz opcję Wypłaty na saldo. Po każdej  zrealizowanej transakcji, zarówno częściowej, jak i całkowitej, wymienione środki automatycznie zasilą Twoją Portmonetkę albo Saldo - w zależności od wykorzystywanego narzędzia płatniczego. Dostępne środki możesz w każdej chwili wypłacić z Portmonetki/Salda.

Wróć do góry

19. Czy Wypłata na Saldo wiąże się z dodatkowymi opłatami?

Samo przekazanie środków do Twojej Portmonetki lub na Twoje Saldo nie wiąże się z opłatami. Pamiętaj jednak, że wypłata wymienionych środków z Portmonetki albo z Salda na Twój rachunek bankowy wymaga pokrycia dodatkowych opłat. Sprawdź paragraf Ile kosztuje wypłata z Portmonetki lub z Salda?

Wróć do góry

20. Czy mogę otrzymywać powiadomienia o zmianie kursu walut?

Tak. Jeżeli jesteś zainteresowany otrzymywaniem komunikatów o zmianach średniego kursu forex konkretnych walut, wystarczy, że w zakładce Moje Konto/Kursy walut wybierzesz typ zmian, o których chcesz być informowany. Gdy kurs osiągnie określoną przez Ciebie wartość, otrzymasz powiadomienie SMS. W zakładce możesz również sprawdzać ilość SMSów dostępnych w ramach zakupionego pakietu oraz ustawić częstotliwość otrzymywania powiadomień.

Wróć do góry

21. Nie mogę otworzyć potwierdzenia transakcji, dlaczego?

Potwierdzenie transakcji generowane jest w formacie PDF. Jeżeli otwieranie dokumentów w tym formacie nie jest odpowiednio skonfigurowane w Twoim komputerze, dokument może wyświetlać się z błędem. Aby tego uniknąć, zapisz potwierdzenie na dysku swojego komputera i otwórz go za pomocą programu przeznaczonego do otwierania dokumentów w formacie PDF. Jeżeli nie posiadasz zainstalowanego czytnika plików PDF, możesz pobrać instalator programu Adobe Reader pod adresem: http://get.adobe.com/reader/.

Jeżeli po kliknięciu na ikonkę PDF wyskoczy okienko „Otwieranie potwierdzenie-nr”, zapisz dokument lub w opcji Otwórz za pomocą zaznacz program, który będziesz wykorzystywać do otwierania dokumentów w formacie PDF. Możliwe, że będziesz musiał(a) ręcznie wybrać program do otwierania dokumentu – zaznacz opcję Inna aplikacja, a następnie znajdź właściwy program (np. Adobe Reader) w swoim komputerze i potwierdź wybór.

Wróć do góry

22. Podejrzewam, że ktoś nieupoważniony wykorzystuje moje konto. Jak mogę szybko zablokować moje konto?

Jeżeli podejrzewasz, że osoba nieuprawniona korzysta z Twojego konta, lub gdy zauważysz podejrzane transakcje, natychmiast zablokuj swoje konto. Udostępniamy kilka sposobów blokowania konta:

1. W zakładce Moje Konto/Ustawienia wybierz przycisk Zablokuj konto.
2. Skontaktuj się z Działem Obsługi Klienta.
3. Wypełnij formularz do blokowania konta dostępny w Serwisie. W trakcie wypełniania formularza będziesz musiał podać swoje dane autoryzacyjne, w tym kod autoryzacyjny, który sam ustawiasz w zakładce Moje Konto/Ustawienia. Przejdź do formularza.

Po zablokowaniu konta, nie będziesz mógł się do niego zalogować aż do momentu, gdy problem zostanie rozwiązany.

Wróć do góry

Wpłaty i wypłaty środków

1. Ile kosztuje wpłata środków do Portmonetki lub na Saldo?

Od środków wpłaconych przez Ciebie do Portmonetki lub na Saldo nie są przez nas pobierane prowizje ani odsetki jeżeli zostały wykonane standardowym przelewem, ale wpłaty wykonane przy użyciu obsługi płatności online w PLN są obciążone opłatą. Pamiętaj, że wpłaty w walutach obcych mogą być obciążone opłatą, która narzucona jest Blue Media przez Twój bank (nadawcę przelewu). Powinieneś pokryć wszelkie koszty związane z przeksięgowaniem i przekazaniem przelewu. Twoja Portmonetka lub Twoje Saldo zostanie zasilone dokładnie taką kwotą, jaka wpłynie na podany przez Serwis numer konta, po odjęciu kosztów, którymi obciążono Blue Media.

W celu ustrzeżenia się niepotrzebnych kosztów, sprawdź aktualny cennik swojego banku, zwłaszcza w przypadku, gdy realizujesz przelew z innego banku niż bank docelowy. Opłaty za przelewy są zamieszczone w Cenniku.

*Twojego banku nie ma na liście obsługiwanych banków? Napisz do nas podając nazwę banku i walutę.

Wróć do góry

2. W jaki sposób wpłacić środki do Portmonetki lub na Saldo?

Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę Moje konto / Wpłata i wybierzesz dogodną dla siebie metodę płatności.

Jeżeli wybierzesz przelew standardowy, po wybraniu waluty i banku, z którego chcesz wpłacić środki, podamy Ci dane do przelewu, w tym tytuł przelewu, który jest wymagany, aby wpłata została przyjęta.

Jeżeli Twojego banku nie ma na liście dostępnych banków, wybierz opcję Mam konto w innym banku. Jest to istotne zwłaszcza, gdy dokonujesz wpłaty w walucie obcej. Takie wpłaty kierujemy do banku, który nie pobiera opłat za przyjmowanie przelewów walutowych. Pamiętaj, że wpłata może być obciążona dodatkową opłatą narzuconą przez Twój bank, co będzie skutkowało pomniejszeniem kwoty, która zasili Twoją Portmonetkę lub Saldo.

Pamiętaj, że wykonując przelew z banku, którego nie ma na liście, nastąpi przeksięgowanie środków pomiędzy min. dwoma bankami, co wydłuży czas oczekiwania na zaksięgowanie wpłaty. Aktualnie przyjmujemy wpłaty wyłącznie z polskich banków.

UWAGA: nie dokonuj tego samego dnia kilku wpłat identycznych kwot. W przeciwnym wypadku, każda kolejna wpłata zostanie zablokowana w celu weryfikacji, czy nie została błędnie nadana przez Twój bank. Aby uniknąć tego problemu, dokonując tego samego dnia więcej wpłat, zawsze staraj się, aby kwoty się różniły.

Wróć do góry

3. Jak szybko wpłacić środki do Portmonetki lub na Saldo?

Aby środki zasilały Portmonetkę lub Saldo nawet w kilka minut, zastosuj się do poniższych zasad:

  1. wybierz walutę, którą posiadasz i zamierzasz wpłacić do Portmonetki/na Saldo, a nie tą, którą chcesz otrzymać po wymianie
  2. zleć przelew z jednego z banków, który znajduje się na liście w zakładce Moje Konto / Wpłata
  3. wpłacaj środki wyłącznie ze swojego osobistego konta bankowego (dane na przelewie zostaną porównane z danymi zarejestrowanego Użytkownika)
  4. zwróć uwagę, aby tytuł oraz kwota przelewu były zgodne z wyświetlonymi danymi
  5. nie wpłacaj pieniędzy za pośrednictwem instytucji finansowych (np. wpłaty w okienku) ani z banków zagranicznych
    W przypadku błędnej wpłaty Twoje środki zostaną zwrócone na rachunek bankowy, z którego wpłynęły.

Wróć do góry

4. Które banki są obsługiwane przez Serwis za darmo?

Serwis Waluty.Kokos.pl obsługuje bez dodatkowych opłat:

  • wpłaty i wypłaty* złotówkowe z wszystkich banków polskich,
  • wpłaty i wypłaty* walutowe z i do banków: Alior, BZWBK, Deutsche Bank, Inteligo, Pekao SA, PKO BP.

*przy czym wypłaty zlecane ręcznie (poza Szybką Wymianą) z Portmonetki są obciążone opłatą 0,0025%, a wypłaty z Salda opłatą 0,075%. Aktualnie trwa promocja i nie pobieramy opłaty 0,0025% i 0,075%.

Wróć do góry

5. Czy walutowe wpłaty i wypłaty do BRE banku, mBanku oraz Multibanku są obsługiwane?

Przelewy przychodzące i wychodzące do mBanku i Multibanku obsługiwane są przy użyciu rachunków otwartych w banku BRE. Chociaż wszystkie trzy banki należą do tej samej grupy kapitałowej i działają pod nazwą mBank SA, wpłaty i wypłaty do mBanku i Multibanku nie są natychmiastowe. Ich zaksięgowanie trwa jednak krócej niż w przypadku wpłat/wypłat z zewnęrznych banków. Jedynie wpłaty i wypłaty do BRE banku realizowane są w trybie rzeczywistym. Transakcje wypłaty środków do banków z grupy mBank SA w walucie są obciążone opłatą wskazaną w Cenniku.

Czasy przelewów wychodzących: 
- między dawnymi rachunkami BRE: min. 2 godziny;
- do mBanku/MultiBanku : min. 2-4 godziny w PLN, min. 4-24 godziny pozostałe waluty.
Uwaga: są to czasy orientacyjne dla wypłat zleconych w dni robocze, w godzinach 8 – 17.

Wróć do góry

6. Po jakim czasie moje środki będą dostępne w Portmonetce lub na Saldzie?

Przesłane przez Ciebie środki zasilą Twoją Portmonetkę lub Saldo jak tylko zostaną zaksięgowane na podanym przez Serwis rachunku bankowym. W zależności od banku oraz waluty, czas do momentu zaksięgowania wpłaty to od 1 do 4 dni roboczych:

  • przelewy złotówkowe : przelewy do banków dostępnych na liście są realizowane w trybie online*, do pozostałych banków maksimum 1 dzień roboczy;
  • przelewy walutowe: przelewy do banków Pekao SA, PKO BP, ALIOR, Deutsche Bank i BZWBK są realizowane w trybie online*, do pozostałych banków czas na zaksięgowanie wpłaty wynosi maksimum 4 dni robocze.

Podany czas jest orientacyjny i nie uwzględnia opóźnień wynikających ze strony banków. Uwaga: przelew zlecony w dniu wolnym od pracy lub w nocy może zostać zrealizowany w najbliższym dniu roboczym.
* Dotyczy wpłat i wypłat zleconych w dni robocze w godzinach 8 - 17.

Wróć do góry

7. Wpłaciłem środki, które nie są widoczne w Portmonetce / na Saldzie, co dalej?

Sprawdź, czy zastosowałeś się do zasad szybkich wpłat środków do Serwisu.
Jeżeli Twój przelew został wykonany poprawnie, a środki nadal nie są zaksięgowane w Portmonetce / na Saldzie prześlij nam potwierdzenie wykonanego przelewu korzystając z formularza kontaktowego, z krótkim opisem gdzie środki powinny zostać przekazane.
W większości banków możesz wygenerować PDF z potwierdzeniem wykonanego przelewu w zakładce z historią przelewów. Wówczas wystarczy załączyć PDF do maila.
Jeżeli nie możesz wygenerować PDF, prześlij nam dane przelewu. W treści wiadomości umieść następujące informacje:
1. Datę wykonanego przelewu.
2. Imię i nazwisko właściciele rachunku bankowego, z którego przelewy został wykonany.
3. Tytuł przelewu.
4. Kwotę przelewu.
5. Rachunek bankowy, na który środki zostały przekazane.
Postaramy się zweryfikować problem tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Czekaj na naszą odpowiedź.

Jeżeli korzystasz z Portmonetki, upewnij się, że nie przekroczyłeś limitów przechowywanych środków.

Wróć do góry

8. Przekroczyłem limit środków w Portmonetce, co teraz?

Jeżeli kwota wpłaty jest za duża, Serwis zasili Twoją Portmonetkę tylko do górnej granicy środków, których przechowywanie jest możliwe w ramach Portmonetki. Kwota przekraczająca zostanie w ciągu 7 dni zwrócona na Twój domyślny rachunek bankowy (pod warunkiem, że zdefiniowałeś konto domyślne w walucie zwrotu) lub zasili Twoje Saldo, jeżeli zdecydujesz uruchomić usługę Salda.

Wróć do góry

9. Jak uruchomić usługę Saldo?

Jeżeli korzystasz już z Portmonetki, a chciałbyś uruchomić Saldo i korzystać z Serwisu bez limitu środków, uzupełnij swoje dane osobowe i zaakceptuj Regulamin Salda. Otworzenie Salda jest jednoznaczne z zamknięciem Portmonetki w PLN, EUR, USD, CHF i GBP. Środki, które przechowywałes w Portmonetce zostaną automatycznie przekierowane na Twoje Salda w walutach PLN, EUR, USD, CHF i GBP. Jeżeli jakaś kwota nie zasiliła Twojej Portmonetki w związku z przekroczeniem limitu środków, zasili ona automatycznie Twoje Saldo.

Wróć do góry

10. Ile kosztuje zlecenie wypłaty z Portmonetki lub Salda?

Jeżeli sam zlecasz wypłatę środków z Serwisu korzystając z zakładki Moje konto/Wypłata, to taka wypłata ręczna z Portmonetki lub Salda wymaga pokrycia obowiązkowej opłaty różnej w zależności od wykorzystywanego narzędzia płatniczego: wypłata z Portmonetki – 0,0025% kwoty wypłacanej na konto, wypłata z Salda - 0,075% kwoty wypłacanej na konto (aktualnie trwa promocja i nie pobieramy opłaty 0,0025% i 0,075% - zobacz). Jest to opłata narzucona przez Komisję Nadzoru Finansowego pobierana od każdego zlecenia przelewu środków z Portmonetki lub z Salda na Twój rachunek bankowy. Nie podlegają tej opłacie wypłaty w ramach Szybkiej Wymiany.

Opłaty bankowe: jeżeli zlecisz przelew do banku, w którym Operator nie posiada otwartego konta walutowego, konieczne będzie uregulowanie opłaty za przelew. Przelewy wewnętrzne zarówno w złotówkach i innej walucie w większości banków są bezpłatne. Opłata za ręczną wypłatę środków z Portmonetki lub Salda na konto w danym banku jest wskazana w Cenniku. Pamiętaj, że Twój bank może pobrać oddzielną opłatę za przyjęcie przelewu. Wypłaty w EUR są przesyłane jako przelew europejski SEPA, natomiast wypłaty w innych walutach, tj. GBP, CHF, USD, przekazywane są w opcji podziału kosztów SHA. Opłaty za wypłatę środków zostaną pobrane z Twojej Portmonetki / Salda w trakcie zlecania wypłaty.

*Twojego banku nie ma na liście obsługiwanych banków? Napisz do nas podając nazwę banku i walutę.

Wróć do góry

11. Jak wypłacić środki z Portmonetki lub z Salda?

Wypłacić środki z Portmonetki lub z Salda możesz w każdej chwili pod warunkiem, że nie są one zablokowane. Wypłatę zlecisz w zakładce Moje konto / Wypłata. Przed jej zleceniem powinieneś zdefiniować swój domyślny rachunek bankowy służący do wypłat środków w określonej walucie (prywatny lub firmowy - w zależności od typu konta w Serwisie).

Wróć do góry

12. Nie mogę wypłacić środków z Portmonetki / Salda, dlaczego?

Pamiętaj, że środki można wypłacić z Portmonetki lub z Salda tylko w sytuacji, gdy nie są zablokowane. Oznacza to, że jeśli są one przypisane do jakiejś uruchomionej i oczekującej na realizację oferty, pozostają zablokowane do momentu, aż oferta wymiany zostanie zakończona pomyślnie lub zamknięta. Jeżeli środki nie są zablokowane, a ciągle nie możesz ich wypłacić, oznacza to, że albo nie mieścisz się w limitach, albo wypłata wymaga poniesienia opłaty, na którą nie posiadasz wystarczającej kwoty.

Wróć do góry

13. Czy mogę ustalić domyślny sposób wypłaty środków po wymianie?

Tak, w zakładce Moje Konto / Ustawienia możesz zdefiniować domyślny sposób wypłaty środków po transakcji wymiany. Jeżeli wybierzesz Szybką Wymianę, a do Twojego konta Użytkownika nie będzie jeszcze przypisane domyślne konto do odbioru przelewów, system wymusi na Tobie wskazanie numeru rachunku bankowego do zlecania natychmiastowych wypłat. Domyślne ustawienie sposobu wypłaty pozwala na szybszy przebieg otwierania ofert wymiany walut.

Wróć do góry

14. Jakie są limity wpłat i wypłat środków?

Maksymalna kwota waluty jaka może podlegać jednorazowej wpłacie lub wypłacie to 20 tysięcy jednostek waluty obcej dopuszczonej do wymiany, czyli odpowiednio 20 000 GBP, 20 000 EUR, 20 000 USD i 20 000 CHF oraz 50 tysięcy jednostek waluty polskiej, przy czym w przypadlu wpłat na Portmonetkę, maksymalna wysokość wpłaty w danej walucie nie może być wyższa niż dopuszzczalny limit środków przechowywanych w Portmonetce.
Minimalna kwota waluty obcej, którą można wpłacić lub wypłacić wynosi równowartość 5 PLN.

Wróć do góry

15. Czemu moja wypłata nie została zrealizowana?

Jeżeli Twoja wypłata nie została zrealizowana, skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta. Jeżeli wypłata została zlecona na rachunek do spłaty kredytu upewnij się, że przelew na rachunek kredytowy jest zgodny z kwotą raty wynikającą z harmonogramu spłaty. Niektóre banki nie przyjmują wpłat kwot różniących się od kwoty raty i odrzucają takie przelewy. W takiej sytuacji zalecamy zlecenie wypłaty kwoty idealnie zgadzającej sie z wysokością raty.

Wróć do góry

Wymiana walut

1. Jak działa wymiana walut w serwisie Waluty.Kokos.pl?

Zapoznaj się z informacjami: jak działa serwis Waluty.Kokos.pl?

Wróć do góry

2. Jak zlecić wymianę waluty?

1. Zasil swoje konto wybraną kwotą w walucie, którą chcesz wymienić.
Pamiętaj, że minimalna kwota w walucie obcej, jaka może podlegać wymianie to 2 jednostki walut, natomiast maksymalna kwota to 20 000 jednostek. Limit transakcji, gdy wymieniasz złotówki na walutę obcą, to minimum 6 PLN i maksymalnie 50 000 PLN.

2. Wejdż w zakładkę Oferty walutowe i złóż ofertę ustalając:

      • walutę, którą chcesz kupić albo sprzedać i jej ilość
      • kurs po którym chcesz wymienić walutę
      • sposób wypłaty wymienionych środków.

Jeżeli aktualnie są oferty spełniające Twoje wymagania, oferta zostanie natychmiast zrealizowana.

Pamiętej, że Twoja oferta nie będzie aktywna do momentu, aż zapewnisz środki na jej zrealizowanie.

Wróć do góry

3. Co oznacza kurs minimalny?

Kurs minimalny wybierasz podczas sprzedaży zagranicznej waluty za PLN, np. EUR/PLN.
Przykład wymiany EUR na PLN:
Wybierając minimalny kurs podczas sprzedaż waluty zagranicznej za PLN ustalasz minimalną liczbę złotówek, które chcesz uzyskać po wymianie. W przypadku pojawienia się przeciwstawnej oferty, w której kurs będzie wyższy, wymieniona kwota w PLN może być wyższa od zakładanej przez Ciebie. Sprawdź.
Wymieniasz 100 EUR po min. kursie 4,20 na PLN
Kwotą, którą na pewno otrzymasz w przypadku wymiany całej kwoty wynosi minimum 420 zł.

Wróć do góry

4. Co oznacza kurs maksymalny?

Kurs maksymalny wybierasz podczas zakupu zagranicznej waluty za złotówki, np. PLN/EUR.
Przykład wymiany PLN na EUR:
Wybierając maksymalny kurs podczas zakupu waluty zagranicznej ustalasz minimalną kwotą, którą chcesz pozyskać przez wymianę złotówek. W przypadku pojawienia się przeciwstawnej oferty, w której kurs będzie niższy, wymienione środki być wyższe od zakładanej przez Ciebie kwoty. Na przykład:
Wymieniasz 100 PLN po max. kursie 4,20 na EUR.
Kwotą, którą na pewno otrzymasz w przypadku wymiany całej kwoty wynosi minimum 23,81 EUR.

Wróć do góry

5. Jak długo trwa wymiana walut?

Wymiana waluty trwa do momentu pojawienia się przeciwstawnej oferty. Na liście ofert w zakładce Oferty walutowe możesz sprawdzić kursy po jakich Użytkownicy chcą wymienić waluty. Jeżeli chcesz dokonać wymiany błyskawicznie, wybierz kurs, który widnieje w aktywnej ofercie przeciwstawnej do Twojej lub kliknij bezpośrednio na interesującą Cię ofertę na liście. Twoja oferta zostanie wówczas automatycznie połączona z najlepszą aktywną ofertą, a wymienione środki, w zależności od wybranej opcji, zostaną przekazane na Twoje konto bankowe lub saldo.

Wróć do góry

6. Jak przyspieszyć wymianę walut?

Przede wszystkim zadbaj, aby w momencie składania oferty środki będące przedmiotem wymiany znajdowały się już w Twojej Portmonetce/na Saldzie. Jeżeli zależy Ci na szybkiej realizacji i nie chcesz ustalać konkretnego kursu, wybierz konkretną ofertę z listy dostępnych ofert i potwierdź złożenie oferty. Możesz również skorzystać z opcji zakupu lub sprzedaży według najlepszych ofert aktualnie dostępnych w Serwisie: wystarczy, że na stronie Oferty walutowe wpiszesz ilość waluty, którą chcesz kupić/sprzedaż. System automatycznie wskaże Ci, czy aktualnie jest możliwość wykonania transakcji i po jakim kursie średnim.

Wróć do góry

7. Skąd mam wiedzieć, jaki jest status mojej transakcji?

W zakładce Moje Konto/Moje oferty możesz sprawdzić status oferty oraz procent jej realizacji. Twoja oferta może być:

  • otwarta - oferta w trakcie przetwarzania, po odświeżeniu strony jej status zmieni się na jeden z poniższych;
  • oczekująca na wpłatę - nie masz wystarczającej ilości środków, aby oferta stała się aktywna. Wpłać brakującą kwotę, aby oferta stała się aktywna;
  • oczekująca na realizację - oferta jest aktywna i czeka na skojarzenie z inną ofertą;
  • zrealizowana - wszystkie środki w ramach Twojej oferty zostały wymienione, lub oferta została zrealizowana częściowo ale zdecydowałeś się ją zamknąć;
  • niezrealizowana - oferta została zamknięta lub czas ważności oferty upłynął.

Aby sprawdzić najbardziej aktualny status Twoich ofert, odśwież stronę.

Wróć do góry

8. Jak wybrać korzystny kurs?

Zawsze sprawdź aktualny kurs waluty, którą chcesz wymienić.
Jeżeli zależy Ci na osiągnięciu wyższego zysku, załóż zlecenie po kursie, który jest prognozowany - niższy w przypadku kupna waluty, wyższy w przypadku chęci sprzedaży waluty.
Jeżeli zależy Ci na szybkiej wymianie, wybierz kurs, który widnieje w aktywnej ofercie przeciwstawnej do Twojej.

Wróć do góry

9. Jaka jest minimalna kwota wymiany walut?

Minimalna jednostka wymiany to: 6 PLN, 2 EUR, 2 USD, 2 CHF lub 2 GBP.

Wróć do góry

10 Czy muszę wykupić całą ofertę sprzedającego?

Nie ma takiej potrzeby. Możesz kupić część kwoty ze zlecenia wystawionego przez Sprzedającego.

Wróć do góry

11. Czy mogę wymieniać waluty w dzień wolny?

Waluty możesz wymieniać 7 dni w tygodniu przez 24h. Jednakże pamiętaj, że kursy rynkowe walut nie ulegają zmianie od ok. godz. 22.00 w piątek do niedzieli włącznie, a banki realizują przelewy tylko w dni robocze.

Wróć do góry

12. Dlaczego serwis zaokrągla transakcje w dół?

Kładziemy nacisk na bezpieczeństwo transakcji. Dlatego kwota uzyskana po wymianie jest zaokrąglana w dół do drugiego miejsca po przecinku, na korzyść dla osoby, której zlecenie miało większą wartość. Jest to zabezpieczenie przed manipulacją kursem. Sprawdź jak wygląda wymiana.

Oferta Użytkownika A - starszaOferta Użytkownika B - nowsza
Wymiana USD na PLN Wymiana PLN na USD
Sprzedaję 1000 USD Kupuję 10,01 USD
po min. kursie 3,0386 po max. kursie 3,0388

Transakcja Użytkownika A zostanie automatycznie powiązana z transakcją Użytkownika B, ponieważ oferty spełniają swoje wymagania.

1. Przyjmując, że starszą ofertą w serwisie Waluty.Kokos.pl była oferta Użytkownika A, system połączy oferty uwzględniając kurs korzystniejszy  dla Użytkownika B, czyli 3,0386.
2. Aby oferta została zrealizowana, system zablokuje Użytkownikowi B kwotę 30,41PLN na realizację transakcji wymiany.
3. Transakcja wymiany dochodzi do skutku. Czyli Użytkownik B za kwotę 30,41 otrzyma 10 USD, ponieważ kwota uzyskana po wymianie zostanie zaokrąglona w dół do drugiego miejsca po przecinku na korzyść dla większej oferty (30,41PLN dzielimy przez wybrany kurs 3,0386, co daje 10,007898). Użytkownik A otrzyma 30,41 PLN po kursie 3,041, a kwota 990 USD dalej będzie czekała na wymianę.

Zaokrąglanie transakcji powoduje zmianę rzeczywistego kursu transakcji. W powyższym przykładzie, oferty połączyły się po kursie 3,041.

Wróć do góry

13. Które transakcje zgłaszane są do GIIFu?

W związku z Ustawą o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, każdy podmiot pośredniczący w obrocie pieniędzmi ma obowiązek przekazać do Głównego Inspektoratu Informacji Finansowej (GIIF) informacje o operacjach, których wartość przekracza 15 000 EUR.

Wróć do góry

 

 Mini słownik

Spread - różnica między oferowanym przez instytucję finansową (np. bank) kursem sprzedaży waluty a kursem kupna. Spread wynosi zazwyczaj kilka procent (średnio 6%)

Kod BIC – międzynarodowy ośmio lub jedenastoznakowy identyfikator banku, który służy do oznaczenia banku w obrocie zagranicznym. Kod podaje osoba zlecająca przelew, w celu uniknięcia stosowanych przez niektóre banki dodatkowych kosztów związanych z ręczną obsługą płatności non – STP.

Numer IBAN - jest międzynarodowym standardem numeru rachunku bankowego. Służy do oznaczania rachunków bankowych prowadzonych przez instytucję finansową, najczęściej bank. IBAN definiuje konto i bank w przelewach międzynarodowych. W przypadku Polski numer IBAN ma 28 znaków według schematu: PL 11 2222 2222 3333 3333 3333 3333.

przelew SEPA - europejski system otrzymywania oraz wykonywania płatności w Euro w dowolnym kraju Unii Europejskiej. Kwota przelewu SEPA jest przekazywana na rachunek odbiorcy bez potrącania kosztów związanych z realizacją tego przelewu. Koszty banku zleceniodawcy ponosi osobiście zleceniodawca, a koszty banku beneficjenta - odbiorca przelewu SEPA. Przelew wykonany w systemie polecenia przelewu SEPA musi zostać zrealizowany w walucie EUR poprzez kanał bankowości elektronicznej ze standardową datą waluty w opcji kosztowej SHA, zawierać poprawny kod BIC/SWIFT banku beneficjenta oraz numer rachunku odbiorcy w formacie IBAN.

przelew SHA - koszty przelewu dzielone są pomiędzy zleceniodawcę i beneficjenta płatności. Opłaty i prowizje należne bankowi wysyłającemu opłaca zleceniodawca. Koszty banku beneficjenta i banków trzecich ponosi odbiorca; koszty te pomniejszają kwotę zleconego przelewu.

przelew SWIFT – w trakcie zlecania przelewu nadawca może określić czy koszt przelewu pokryje on sam (OUR), odbiorca (BEN), czy też nastąpi pomiędzy nimi podział kosztów (SHA). Serwis akceptuje przelewy SWIFT wykonane w opcji kosztowej SHA lub OUR.

Wróć do góry